Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Tahu Di Desa Air Teluk Kiri Kecamatan Teluk Dalam Kabupaten Asahan

  • Tari Fhon Na Arifin Universitas Islam Negeri Suatera Utara
  • Sugianto Sugianto
  • Siti Aisyah

Abstract

The research conducted aims to analyze the internal and external factors of marketing strategies, analyze marketing strategies, and analyze which strategies are prioritized.  This research was conducted at Ibu Iir's Tofu Factory located in Air Teluk Kiri Village, Teluk Dalam District, Asahan Regency, North Sumatra Province. The benefit of doing this research is that the company can find out the marketing strategy that will be carried out in the future, then apply the results of this research in the company. So that in the future the company is able to increase sales volume as desired. This research is a qualitative descriptive research. The data collection techniques used in this research are interviews, observations, document studies, and questionnaires. The results of the SWOT analysis, Mrs. Iir's Tofu Factory is in quadrant I position and the strategy used is Progressive. While the results of the QSPM matrix analysis the selected strategy is the Strenght-Opportunity strategy with a TAS result of 6.28.

References

[1] Afandi, R., Sibuea, S. R., Novarika, W., & Nasution, S. P. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Tahu Sumedang dengan Menggunakan Metode 4P Guna Meningkatkan Penjualan di UD Tahu Sumedang 5 Bersaudara. Factory Jurnal Industri, Manajemen Dan Rekayasa Sistem Industri, 1(2).
[2] Kaligis, T. I., Mandey, S. L., & Roring, F. (2021). Evaluasi Strategi Bauran Pemasaran Pada Rumah Makan Box Weal Manado. Jurnal EMBA, 9(3).
[3] Riyanto, & Paramansyah, A. (2020). Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan Beton Siap Pakai (Ready Mix Concrete) pada PT. Semen Indogreen Sentosa Plant Cikarang. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 2(2).
[4] Rossitasari, & Maria. (2022). Strategi Pemasaran Industri Tahu Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Omah Tahu Asri Serasi Bandungan). JURNAL Manajemen Agribisnis (Journal Of Agribusiness Management), 10(1).
[5] Sriyanto, & Harimurti, F. (2023). Pelatihan Pengembangan Strategi Pemasaran Jamur Tiram Putih Desa Ngijo Kecamatan Tasikmadu Kabupaten Karanganyar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(1).
[6] Suryani, A. N., & Erlina, N. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Volume Penjualan Pada Usaha Tahu Tempe Pak Pendi Di Desa Cinta Karya Kecamatan Plakat Tinggi. Jurnal Adminika, 8(2).
[7] Tenda, Y. J., Kalangi, J. A. F., & Mukuan, D. D. S. (2022). Analisis Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Kacang Shangrai di UD Virgin Kawangkoan. Productivity, 3(3).
[8] Utami, H. N., & Firdaus, I. F. A. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Perilaku Online Shopping: Perspektif Pemasaran Agribisnis. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 2(1).
Published
2023-10-31
How to Cite
Arifin, T. F., Sugianto, S., & Aisyah, S. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Tahu Di Desa Air Teluk Kiri Kecamatan Teluk Dalam Kabupaten Asahan. Jurnal Ilmiah Ecobuss, 11(2), 120-126. https://doi.org/10.51747/ecobuss.v11i2.1729