Inovasi Digital Marketing UMKM oleh Dinas Koperasi, Usaha Mikro, Perdagangan dan Perindustrian Kabupaten Probolinggo
Abstract
Through the use of technology and digitalization, the Probolinggo Regency government created an application innovation in the form of e-commerce called the Integrated MSME Development Management System (SIMADU), with the aim of helping market MSME products and expanding the marketing reach of Probolinggo Regency MSMEs through digital marketing. The research method used is a qualitative descriptive approach with case studies. Data was collected through interviews, observation and documentation. The research results show that implementing innovations such as SIMADU can help accelerate economic recovery, increase the competitiveness of MSMEs in facing competition and improve the economy of MSMEs in Probolinggo Regency. Although in terms of function performance, features and application servers still need evaluation.
References
[2] R. Firmansyah, “Strategi Pemerintah Daerah Dalam Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Di Kabupaten Madiun (Studi Pada Dinas Koperasi, Perindustrian, Perdagangan Dan Pariwisata Dan Sentra Industri Brem Desa Kaliabu Kecamatan Mejayan Kabupaten Madiun),” J. Adm. Publik Mhs. Univ. Brawijaya, vol. 2, no. 1, pp. 154–160, 2014.
[3] Y. Mainake, “Dukungan Memperkuat Umkm,” Pus. Penelit. Badan KeahlianSekretariat Jenderal DPR RI, vol. 1, pp. 1–2, 2022.
[4] H. Hilmiana and D. H. Kirana, “Peningkatan Kesejahteraan Umkm Melalui Strategi Digital Marketing,” Kumawula J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 4, no. 1, p. 124, 2021, doi: 10.24198/kumawula.v4i1.32388.
[5] H. Hofifah, A. Aziz, and A. Ghafur, “Peran E- Commerce Dalam Meningkatkan Pendapatan Penjualan Dalam Perspektif Islam,” Oikon. J. Kaji. Ekon. dan Keuang. Syariah, vol. 4, no. 1, pp. 14–24, 2022, doi: 10.53491/oikonomika.v4i1.563.
[6] A. Hermawan, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga, 2012.
[7] M. H. I. A’yunin Nisa’, Abdul Aziz Wahab, “Pemanfaatan Digital Marketing dalam Pengembangan Usaha Toko Ali di Desa Gading Kecamatan Banyuanyar Kabupaten Probolinggo,” vol. 6, 2022.
[8] M. s. Taupik Alami, S.sos, “SIMADU ‘Sistem Manajemen Pengembangan UMKM Terpadu’ Kabupaten Probolinggo,” Probolinggo, 2023.
[9] R. Rofaida, Suryana, Asti Nur Aryanti, and Yoga Perdana, “Strategi Inovasi pada Industri Kreatif Digital: Upaya Memperoleh Keunggulan Bersaing pada Era Revolusi Industri 4.0,” J. Manaj. dan Keuang., vol. 8, no. 3, pp. 402–414, 2020, doi: 10.33059/jmk.v8i3.1909.
[10] A. C. Putra, “Jurnal Lembaga Ketahanan Nasional Republik Indonesia PENGARUH PERTUMBUHAN PDRB USAHA MIKRO KECIL MENENGAH ( UMKM ) TERHADAP PERTUMBUHAN EKONOMI SURABAYA PENDAHULUAN,” 2021.
[11] J. Heryanto, “Inovasi Pemasaran Untuk Produk Industri,” Inasea, vol. 8, no. 1, pp. 32–41, 2007.
[12] A. Wirapraja and H. Aribowo, “Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Solusi Inovasi Dalam Menjaga Sustainability Bisnis,” Teknika, vol. 7, no. 1, pp. 66–72, 2018, doi: 10.34148/teknika.v7i1.86.
[13] Sugiono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, no. April. 2016.
[14] A. dan A. M. K. Kusumastuti, Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP), 2019.
[15] M. S. Hardani, S.Pd. et al., Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu, 2020.
[16] Y. Suwarno, “Inovasi Di Sektor Publik,” STIA-LAN Press, pp. 1–148, 2008.
[17] B. Probolinggo, “Peraturan Bupati Probolinggo,” 2022.
[18] H. Arviani et al., “Pengembangan Kampung Kelor Kelurahan Banjarsugihan Sebagai Kampung Wisata Belanja Di Kota Surabaya,” J. Pengabdi. Masy. Dharma Andalas, vol. 01, no. 01, pp. 126–135, 2022, [Online]. Available: